Nå er det gått noen måneder alt siden de første kunstnerne gjesta oss i Bø i sommer. Men selv om de sitter på hver sin arbeidsplass hjemme så er de fortsatt i prosess. Her kommer en oppdatering fra hver enkelt:
Brynhild Slaatto:
Prosjekt «Fletter i stort og smått» vil vise fletter i variasjon: syv seks, fem og tre slåtte fletter, - og dessuten en mindre serie med vevde tekstilpaneler som speiler fargenyansene i flettene.
De skal henge på Lensmannsbygningen på Parkvoll og på naustet ved Friluftsgalleriet.
Prosjektet er tenkt som en hyllest til Serine Regine Normann (1867–1939), som var den første kjente kvinnelige forfatteren fra Nord-Norge.
«Fletter i stort og smått» utføres i samarbeid med husflidshåndverker Berit Vareide og snekker Torgeir Thorsen, begge fra Bø i Vesterålen.
Marta Nerhus:
Eg vil laga eit biled "teppe" på 230x 130. Er fint igang med det, det vert figurativt og som ein kollasj med fleire ellement som vert en historiefortelling.
Regine må jo vera med, er byrja på portrett av henne med utgangspunkt i fotoet på s 94 i "Havmannens datter". Eg vart så fasinert av uttrykket hennar og ikkje minst blondekragen på det bildet.Ho vil vera øvst i bildete med hovudet i himmelen, andre element er sjø, båtar og daudingar, pukkellaks og krabbeklør. Dødningehovudet frå mesehagelen i Bø kyrkje, vil truleg bli mangfoldiggjort som ei borde neders. Ein av båtane skal vera Steiner, som bestefar [til Marta] kom med til Bø i 1895.
Eg har ikkje slept tanken om å laga mange skumle 3.dimensjonale hovud for å gøyma rundt i samlinga til museet.
Elena Redaelli:
After the first days of residency in Bø, I returned to Italy, bringing back the beauty of Bø´s magical landscape and the memories of the encounters I experienced there. In the autumn months, I tried to read, very slowly, the books I received as gifts. Despite the difficulties in understanding Regine's complex language (as in Stæng), I immersed myself further in the atmosphere of these tales, connecting deeper with the culture and nature of that part of the world. I felt the gloom of the prolonged darkness, a time populated by real characters with extraordinary peculiarity. Everyday stories evolve in the thin space between imaginary worlds, past time, and reality.
So, I developed a series of drawings inspired by the books and by the real people I met while in Norway, following the footsteps of the surrealist "exquisite corpses" developed over a workshop with local people in the museum spaces. I made several collages, leaving the mental associations to run free. Many of the images used in the collages were taken from documents (calendars and brochures) donated by Bø Kystlag's members. This graphic elaboration will become part of the puzzles final design to be created next July during the second part of the residency program.
On a technical level, I have developed the design of the puzzle pieces inspired by fractal geometry. An Italian company is helping me physically make the pieces; these will be shipped to Norway next year and ready for a communal drawing on the puzzle's surface next July.
Comments